لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم الناس بالقسط
بلاتردید فلسفه وجودی دین، رساندن نوع بشر به فلاح و رستگاری است و در این راستا حداقل بنیادین در رسالت انبیاء که تمامی خداباوران –و نه تنها مسلمین- بر آن اتقاق نظر دارند، پذیرش اصل ارسال رسل و انزال کتب به جهت حاکم نمودن توحید (اقامه صلوه) و قیام به قسط و عدالت انسانی در جامعه است. لذا تبیین اوامر و نواهی دیگر بر مبنای این دو اصل اولیه و جهتِ آن غایت است. از توالی منطقی این مهم است که چنانچه فعل حکم یا ترک آن، هریک از این دو اصل را، منفردا یا تجمیعا، به مخاطره اندازد، فکری دیگر راهگشاست. تدبر در عوامل سقوط امت های پیشین در قرآن، جایی برای اثبات نظریه ی سقوط جوامع بر مبنای نحوه پوشیدگی زن و مرد باقی نمی گذارد. یک آیه، تنها یک آیه، در قرآن مبین، ظهور در سرنگونی جوامع به علت عدم پوشش موی سر ندارد. پس این همه دغدغه ی امروز بابت ورود در بحث حجاب، در پی نسیان کدام اصول است؟! بر گرویدگان به دین موعود است تا آرمان و اصولش را پاس دارند و مخاطرات بنیان کن را از ساحت دین دور نمایند تا مرکزیت دادن غافلانه به فروعات اغماض پذیر، به اساس و ستون های آن آسیبی نرساند. بررسی استراتژیک در تبیین ماموریتِ امروز پیروان کلام خدا، توجه به هشدارهای کدام رفتار تهدیدآمیز در جامعه را می طلبد؟ به راستی وجود کدامین قشر در جامعه دینی، پی افکن است؟ مترفین، مسرفین، مطففین، فی قلوبهم مرض، منافقین، عالم متنسک، جاهل متهتک یا عدم پوشش موی سر؟! مبنای این همه حساسیت بر موضوع اخیر و عدم واکنش بر آن امور متقدم، جهل است یا منفعت؟! تهدید جامعه با موی سر بیشتر است یا بدفهمی از عظمت مخرّب بهمن گونه مترفین این سوگیری را رقم زده است؟ بحث از تعطیلی حکم یا احکام الهی نیست بلکه بحث بر سر تبیین استراتژی هنرمندانه برای بقای دو اصل ابتدایی و شفافیت ماموریت های مربوط به آن دو اصل است. ای کاش بار دیگر بازگردیم و آیات عبور از عقبه، فاماالیتیم فلاتنهر، فلاتقهر و … را مرور کنیم تا از دلایل سقوط و انحطاط جوامع درک بهتری حاصل شود. با چند صد آیه ای که درخصوص بنی اسرائیل و اعمال آنهاست، چه کرده ایم؟ با این مبنا، آیا عملی به همان شدت و حدت گشت ارشاد در جامعه کنونی برای شناسایی مترفین بیشتر احساس می شود یا با همان ماموریت تلخی که در واقعیت می بینیم؟! ثم کان من الذین امنوا…
#نهی_از_منکر قسمت سوم
پ.ن : عزیزان از بازنشر مطلب خودداری کنید .