?ما نه خصومت شخصی ای با این خانم داریم و نه میخواهیم گند همه آقازاده ها را بر سر شوهرش خالی کنیم…آنها صرفا بداقبال بودند و قمار بدی برای شهرت کردند تا به خیال خودشان با لایک بیشتر درآمد بالاتری کسب کنند اما ناخودآگاه نماینده همه آن چیزهایی شدند که دوست ندارند باشند! ?این یک دقیقه مصاحبه را ببینید… این خانم، رزم آرا معدوم نیست که اگر بود کمتر عرق شرم بر پیشانی و جبین مان خشک میشد، این خانم محصول یک بورژوازی دینی است که تقریبا بدون استثنا ایده آل ارزشی اکثر نهادهای موجود و رسمی تعریف میشود… اگر رزم آرا در پوشش نوکری بریتانیا و در اواخر دهه بیست معتقد بود که ایرانی ها یک لولهنگ(آفتابه) نمیتوانند بسازنند پس به درد مدیریت نفت خود نمیخورند این خانم مبلغ حجاب در دهه نود معتقد است ایرانی جماعت حتی زیرشلواری ای هم نمیتواند تولید کند که با استانداردهای برندینگ او سازگار باشد… این بورژوازی دینی آنقدر در دور دورهای شمال تهرانی اش گم شده که یک الی سه سفر خارجی برای تهیه لباس را یک مساله جا افتاده تلقی میکند… شوی گرامی وی هم شب گذشته لایوی را در کنار پرچم یاحسین(ع) ترتیب داد تا بگوید آن آخوند کذاب سیاهنمایی کرده و ما یک عروسی ساده تدارک دیده ایم که سرویس هر مهمان فقط صد و شصت هزار تومان آب خورده!… مساله یک خاله زنک بازی از عروسی دو جوان مشهور نیست بحث از مشت نمونه خرواری است که یک بورژواژی دینی به شکلی بدعت وار جلودار آن شده است… اسلامی که عدالتخواهی اش بی اخلاقی و حسادت تعریف میشود و نهی از منکر و اصلاح گری اش خشونت تصویر میشود، یک اسلام خیریه پسند که با برچسب “رحمانی” بودن میتواند همه فسادهای سرمایه داری را توجیه کند! ?اگر قرار است انقلابی در انقلاب شود نقطه آغازینش از مشروعیت انداختن بورژوازی دینی ای است که اتفاقا مناسک دین را به خدمتی علیه معارف آن در می آورد، اسلام بچه پولداری که فقر را توجیه میکند و حواله به خواست خدا میدهد اسلام اموی است و اسلام علوی آنجا شکل میگیرد که مولدترین فرد اقتصادی زمانه در اوج ثروت به سطح معمولی ترین افراد زندگی میکند تا ماهیت توحیدی دین را تعین بخشد… هرقدر تا به حال فقه شیعه درصدد تعریف “کسب حرام” ثروت بوده وظیفه امروز فقها تفسیر مصادیق “خرج حرام” ثروت باید باشد… انقلاب دوم انقلابی علیه منطق اشراف سالارانه زبیرهاست! ✍ #صادق_فرامرزی ? @menhayefagh
موضوع: "فقر فرهنگی"
در زمانی که حتی درک از واقعیات بیرونی، معطوف به داده ها و تصاویری است است که از طریق رسانه ها مخابره می گردد، استفاده از رسانه نه تنها تضمینی برای کسب آگاهی بیشتر نیست، بلکه گاه به عکس تحمیق بیشتر افراد، ناشی از دریافت اطلاعات گمراه کننده و نادرست در پی خواهد بود.
عدم سواد آنچه امروزه به سواد رسانه موسوم است و متاسفانه بر خلاف جوامع غربی مفهومی نامانوس و نوظهور در ایران است، عموم افراد را از توانایی درک تولیدات رسانه ها و تفسیر و تحلیل آن، عاجز داشته و مجال تفکر انتقادی از آنان را سلب نموده است.
واقعیت تاسف انگیز و تلخ این روزها، موفقیت و سلطه جبهه لیبرال بر رسانه و کنترل افکار عمومی و انحراف و اغفال ایشان از مسائل اصلی جامعه با بزرگنمایی فرعیات و اخبار دست چندم است.
و دریغ از جبهه انقلابی و درس دین خوانده! که چه نابلد و غافلانه هربار در این دام گرفتار شده و عهده دار بازیگر اصلی نقشی از پیش نوشته شده، گشته اند! آیا این همان فتح الفتوح فرهنگی ثمره انقلاب است؟!
این المجاهدون؟!
این الطلاب؟!
وَهُوَ الَّذِی أَنْشَأَ جَنَّاتٍ مَعْرُوشَاتٍ وَغَیْرَ مَعْرُوشَاتٍ وَالنَّخْلَ وَالزَّرْعَ مُخْتَلِفًا أُکُلُهُ وَالزَّیْتُونَ وَالرُّمَّانَ مُتَشَابِهًا وَغَیْرَ مُتَشَابِهٍ ۚ کُلُوا مِنْ ثَمَرِهِ إِذَا أَثْمَرَ وَآتُوا حَقَّهُ یَوْمَ حَصَادِهِ ۖ وَلَا تُسْرِفُوا ۚ إِنَّهُ لَا یُحِبُّ الْمُسْرِفِینَ
مصرف صحیح در نگاهی قرآنی و منطبق بر سبک زندگی اسلامی، معنایی جز بهره وری مناسب از مواهب الهی و منابع نعمت که خداوند به نحو مستقیم یا غیرمستقیم در اختیار بشر قرار داده است، نخواهد داشت. تمرکز رویکرد اقتصادی قرآن بر مفهوم حقیقی واژه اقتصاد به معنای میانه روی و اعتدال، سبب گشته تا تبذیر و اسراف به همان شدتی مردود و ممنوع باشد که محرومیت ارادی از نعمت های حلال در راستای آسایش و آرامش و کمال.
وَالَّذِینَ إِذَا أَنْفَقُوا لَمْ یُسْرِفُوا وَلَمْ یَقْتُرُوا وَکَانَ بَیْنَ ذَٰلِکَ قَوَامًا
اتراف و کامرانی غافلانه قارون وار و رهایی در مستی نعمت های خدادادی، نه تنها پاسخ گویی در برابر خداوند را در پی دارد بلکه قوام جامعه انسانی در امور معیشتی را نشانه رفته و همگان را به آتش جهل متنعمان بی خرد خواهد سوزاند.
در این راستا تعلیم و تنبیه برای اصلاح الگوی مصرف در سطح خرد و کلان و با هدف بازگشت به آموزه های دینی، وجوب امر به معروف و نهی از منکر در عمل را زنده می سازد .
با عنایت به کارکرد بنیادین خانواده در شخصیت پروری فرزندان برای ورود به جامعه و نقش برجسته تربیتی مادر به عنوان الگوی رفتاری و اخلاقی ایشان، وظیفه دوچندان خواهران طلبه به عنوان مادر در وهله اول و مبلغ اصول تربیت دینی در مرحله بعد، آشکار می گردد. بی تردید آگاهی بخشی مادران در مورد نیاز به حفاظت از منابع طبیعی و مسئولیت فردی در قبال این مواهب الهی در کنار آموزش های عملیِ نمایانگر این ریزبینی و دقت در مصرف بهینه و بهره وری های عاقلانه، در منش و نحوه رفتار اعضای خانواده، بالاخص فرزندان موثر خواهد بود و تبلور تبلیغ و تربیت پیش گفته به بهترین نحو خواهد بود.
✔️به گزارش جماران؛ آیتالله جوادیآملی در دیدار وزیر کار و رفاه اجتماعی?
?فقر بدنی یک مشکل خوشخیم اما فقر فرهنگی یک مشکل بدخیم است، جامعه اگر از نظر حیثیت اجتماعی باشد، درست باشد فقر مادی هم تحمل میکند کما اینکه اوایل انقلاب فشارهای مختلف از جمله جنگ تحمیلی، بمبارانها، ترور شخصیتها و … تحمل کردهاند اما بدون شک همین مردم اختلاسها و بیعرضگیهای مسئولان را تحمل نمیکند.
?باید غدههای بدخیم جامعه که مردم را ناراحت میکند شناسایی و برطرف کنیم، باید بفهمیم و درست عمل کنیم و بدانیم که مسایلی مانند دو تابعیت بودن مسوولان و پر کردن جیب برخی افراد تحمل نمیشود. باید بدانیم اگر ملت بهخاطر همین مسایل نامطلوب شورید دیگر همه را میشورد و کنار میگذارد. به همین جهت حواستان باشد.
?چگونه است که کشور 800 میلیونی که نظامی کمونیستی و بیدین دارد میتواند کشور خود را اداره کند اما ما یک کشور 80 میلیونی هستیم و این همه امکانات و آب و خاک مناسب داریم در مشکلات خود میمانیم؟ آن کشور با کفر 800 میلیون را اداره میکند اما ما با داشتن امام حسین (ع) و امام علی (ع) نتوانستهایم؛ یعنی از این ظرفیتها استفاده نکردهایم.
?دانشگاههای ما میزنشین تربیت نکنند چراکه میزنشینی یعنی مفتخوری بلکه دانشکدههای ما باید کارگر تربیت کنند. کشور آلمان در جنگجهانی دوم با خاکستر یکسان شد اما با پشتوانه کار ملت خود مشکلات را برطرف کرد.
?براساس آموزههای دین ملتی که آب و خاک مناسب دارد اما دستش را به سوی دیگران دراز کند از رحمت خداوند دور خواهد شد حقیقت این است که اگر معنی فقر را میفهمیدیم بیشتر تلاش میکردیم.
?آیا از ملتی که ستون فقراتش شکسته انتظار مقاومت دارید؟ ملتی که ویلچری شد توان مقاومت ندارد. ملتی که جیبش خالی است بدونشک زیر بار دیگری میرود، این سخنان را قرآن کریم بیان کرده و ما از قرآن راستگوتر نداریم.
?بدانیم که اگر با وجود این مشکلات ملت قیام کند همه ما را به دریا خواهد ریخت به همین جهت حواستان باشد. البته بسیاری از کشور فرار کردند یا جای فرار خود را فراهم آوردند اما ما جای فرار نداریم. این بیعدالتیها و بیعرضگیهای برخی مسوولان قابل تحمل نیست. کشوری که این همه منابع و آب و خاک دارد چرا باید این همه گرسنه داشته باشد.
?فضای مجازی به نظر من مجازی نیست بلکه یک فضای حقیقی است و هرجایی که اندیشه و فکر قابل بیان شد آن فضا فضای حقیقی است.کشور هلند با اینکه کوچکتر از مناطق شمالی ایران است اما بخش عمدهای از لبنیات کشور دنیا را تامین میکند اما ما که نمیتوانیم در این زمینه ظهور و بروز کنیم به خاطر بیعرضگی است . ?اگر ما توانستیم مشکل پشت میز نشستن افراد پر ادا، فاصله طبقاتی و بانکهای ربوی و … را حل کنیم ملت در برابر دیگر مشکلات تحمل خواهد کرد اما این مشکلاتی که گفته شد واقعا قابل تحمل نیست. بانکهای ربوی و رباخواری که اکنون در کشور ما وجود دارند خانمانسوز است و شعار امسال را با مشکل مواجه میکند چراکه تولید سرمایه میخواهد و وقتی برای تولید به بانک مراجعه کنید سودهایی حدود 20 درصد را مطالبه میکند.